Kycklingpaj

Idag har jag provat att göra ett nytt recept, nämligen kycklingpaj!
Och resultatet blev faktiskt helt OK.

Mitt betyg blir:


Möjligen kunde jag ha tagit lite mindre kyckling för den blev lite torr inuti, får tänka på det nästa gång! :) Det här är dock inget recept som jag kommer att göra om på en vardagskväll, det tog lite för lång tid för att barnen skulle vara nöjda och glada. Och när maten väl stod på bordet så var det inte de kommentarerna som kom som man önskade höra när man försökt att anstränga sig lite!

- Mamma, jag gillar inte paprika!
- Mamma, jag äter bara brödet...okej?
- Jag vill ha knäckebröd och mera gurka!

Sötisar...
Ibland
låter man det bara passera. Idag är en sån dag, så de slapp undan mammas tjat! :) 



KYCKLINGPAJ

6-8 portioner

3 dl vetemjöl
125 g Arla smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 kycklingfiléer
1 bit purjolök, ca 300 g
Arla smör
1/2 tsk salt
1 röd paprika
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche paprika & chili
3 ägg
2 dl Arla Köket riven ost, gratäng

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter Nagga pajskalet med en gaffel och låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla purjolöken. Salta och stek kycklingen i smör i en stekpanna. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med. Låt svalna något. Kärna ur och tärna paprikan. Blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min. Servera med sallad.


Receptet är hämtat från: 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
<